یکشنبه, 11 آذر 1397 08:14

اختراع و طرح صنعتی و نوآوری

نوشته شده توسط مرجان پرویزی صادقی(کارشناس ارشد حقوق)
این مورد را ارزیابی کنید
(36 رای‌ها)

ورقه اختراع یا گواهینامه اختراع: سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای حمایت از اختراع  و مخترع آن صادر می کند و دارنده آن میتواند از حقوق انحصاری آن بهره مند گردد.. اختراع ؛ موضوع ورقه اختراع میباشد.

مفهوم طرح صنعتی به بیانی روشن؛ ترکیبی از خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط ، رنگها و یا بدون آن به صورتیکه ترکیب یا شکل یک محصول صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییردهد طرح صنعتی میگویند.

بین اختراع و طرح صنعتی ؛ تفاوت های بارزی وجود دارد .من جمله اینکه  طرح صنعتی به ظاهر کالا و دقیقا جنبه ای از یک کالا که تزیین شده و با رعایت اصول هنری به وجود آمده است مربوط میشود و با ضرورت های کاربردی و فنی تعیین نمیگردد در صورتیکه اختراع چه محصول چه فرآیند، قبل از هرچیز به وسیله جنبه کاربردی اش تعیین میگردد ؛ به گونه دیگر ؛ طرح صنعتی به ظاهر یک وسیله و کالا که عموما جنبه زیبایی شناختی و تزیینی دارد مربوط میگردد؛ این در حالی است که  در اختراع جنبه آفرینشی و اختراعی آن مورد توجه میباشد.در اینجا  به این جمع بندی میرسیم که ؛ هروقت در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک دستاورد  فنی بدون تغییر ظاهری مورد نظر باشد مشمول حمایت قانون طرح های صنعتی نمیگردد و میتواند در صورت داشتن ویژگیهای اختراع ، در قالب نظام اختراع مورد توجه و حمایت قرار گیرد.نکته ای که ذکر آن ضروری است ؛مدت اعتبار و تاریخ انقضای علامت تجاری و طرح صنعتی است.مدت اعتبار ثبت علامت تجاری ، 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن میباشد که این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی 10 ساله با پرداخت هزینه ، قابل تمدید میباشد و  یک مهلت ارفاقی 6 ماهه که از پایان دوره آغاز میگردد برای پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته میشود.در صورتیکه مدت اعتبار طرح صنعتی 5 ساله از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود و این مدت را میتوان برای 2 دوره 5 ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید کرد . پس از انقضای هردوره که از پایان دوره شروع میگردد یک مهلت 6 ماهه جهت پرداخت هزینه تمدید گردیده و جریمه تاخیر در نظر گرفته میشود.

اختراع با نوآوری تفاوت هایی دارد ؛اگر کسی اختراعی می کند ، چیزی را خلق و ایجاد میکند که قبلا وجود نداشته است د صورتیکه نوآوری ؛ تبدیل یک اختراع به یک محصول یا فرآیند تجاری و قابل فروش میباشد. به بیانی دیگر ، تجاری کردن موفقیت آمیز یک محصول را نوآوری میگویند.

دلایلی که موجب میگردد یک شرکت اقدام به نوآوری کند عبارتند از :

  1. بهبود ساخت فرآیندها با هدف صرفه جویی در هزینه ها و ارتقای کیفیت تولیدات خود
  2. خلاصی از وابستگی به تکنولوژی شرکت های دیگر
  3. ماندگاری در بازار رقابت و توسعه سهم بازار در رابطه با محصولات تولیدی
  4. عرضه محصولات جدید با هدف تامین نیازهای مصرف کننده
  5. تضمین اینکه تکنولوژی توسعه یافته و از این جهت پاسخگوی نیازهای جامعه خواهد بود  . النهایه باید گفت ؛ نوآوری ، تجاری کردن اختراع میباشد و اختراع ، یک راه حل ابتکاری و نو در جهت حل معضل و مشکل  تکنیکی میباشد .
خواندن 1219 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 08 ارديبهشت 1402 22:08