چهارشنبه, 02 تیر 1400 16:51

ابلاغیه

نوشته شده توسط کاریار
این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

ابلاغیه نیز در لغت، به ورق هایی که به وسیله آن مطلبی را ابلاغ می کنند گفته می شود .ابلاغیه به زبان واصطلاح حقوقی به ورقه قضایی که به منظور مطلع ساختن طرف دعوا از مفاد ورق قضایی ارسال می شود ، ابلاغیه می گویند.

  موضوع ابلاغیه الکترونیکی در آیین دادرسی بسیار حائز اهمیت است و مشاهده ابلاغیه کلیه اوراق قضایی مثل دادخواست ، احضاریه ، اخطاریه ، لوایح و ... برای شروع و ادامه دادرسی و اجرای حکم ضروری می باشد.

ماده 302 قانون آیین دادرسی مدنی به موضوع ابلاغیه قضایی اختصاص داده شده است.  

به موجب ماده 302 ق آ.د.م : هیچ حکم یا قراری را نمی توان اجراء نمود مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی شده و آن به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد.

نحوه ابلاغ دادنامه و رونوشت آن برابر مقررات مربوط به ابلاغ دادخواست و سایر اوراق رسمی خواهد بود.

نکته اول :  ابلاغ الکترونیکی در ماده 175 آیین دادرسی الکترونیکی پذیرفته شده است . ماده مذکور هم ناظر به دادرسی های مدنی و هم ناظر به دادرسی های کیفری میباشد.

نکته دوم : در مواد 12 و 13 آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی مصوب 1395 رئیس قوه قضاییه احکام و شرایط ابلاغ الکترونیکی بیان شده است.

نکته سوم : اطلاعات ثبت شده در سامانه رایانه ای ابلاغ الکترونیک (سامانه ثنا) از قبیل آدرس و شماره تماس سابقه قضایی محسوب میشود و در صورت تغییر آنها مانند تغییر آدرس . نان .تلفن همراه و .... اشخاص باید تغییرات ایجاد شده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت کنند . در غیراینصورت اوراق بر مبنای اطلاعات سابق ،ابلاغ میشود و اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضائی است.

نکته چهارم : صرف وصول اوراق قضایی در حساب کاربری رایانه ای مخاطب در سامانه ابلاغ ، ابلاغ محسوب میشود.

نکته پنجم : خودداری مخاطب از مراجعه به سامانه ابلاغ ؛ به منزله استنکاف از قبول اوراق قضائی محسوب میشود و در نتیجه ؛ نوعی ابلاغ قانونی است .

نکته ششم : در ابلاغ الکترونیکی ؛ مخاطب در صورتی میتواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت نماید به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.

نکته هفتم : گرچه صرف وصول اوراق در سامانه ، ابلاغ محسوب میشود و رویت آنها لازم نیست ؛ اما رویت آنها ابلاغ واقعی محسوب میشود و با ثبت زمان و سایر جزئیات ، ذخیره میشود . ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رویت اوراق از این طریق به منزله رسید است .

خواندن 1247 دفعه