دوشنبه, 26 ارديبهشت 1401 11:55

ازدواج سفید

نوشته شده توسط تیم حقوقی آینده نگر
این مورد را ارزیابی کنید
(17 رای‌ها)

ازدواج سفید چیست: 

ازدواج سفید ، شروع یک پیوند زناشویی بین یک مرد وزن بدون لحاظ چارچوب قانونی ،حقوقی ، شرعی و عرفی می باشد. در واقع؛ درازدواج سفید زن و مرد بدون ثبت رسمی و قانونی مسئله ازدواج و بدون برگزاری و رعایت آداب و رسوم مرسوم دررابطه با ازدواج رسمی ، شروع زندگی شان را زیر یک سقف پایه ریزی میکند. طبعا در چنین اتباطی ، طرفین تعهد قانونی و شرعی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی توانند مدعی حق و حقوق نسبت به یکدیگر باشند.

حقوق زن در ازدواج سفید:

آیا زن در ازدواج سفید از حقوق قانونی که درازدواج رسمی از آنها برخوردار میشود، بهره مند میگردد یا خیر؟

به طور کلی؛ آیا  این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی میگردد و مجازاتی دارد ؟

ازدواج؛ توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشور است. اولین شرط ازدواج ردن عایت قانون است و ازدوج بدون لحاظ شرایط قانونی و شرعی در کشور ما موجب حلال شدن زوجین نسیت به یکدیگر نخواهد شد.

در کشورما ازدواج یا می تواند ثبت شود یا به صورت غیررسمی اما شرعی در قالب عقد موقت صورت گیرد. 

درصورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است، باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به طور کاملا رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفده نمایند .

ازدواج سفید ، نامشروع و در صورت اثبات ، در حکم زنا خواهد بود . در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد میتواند مورد ارزیابی قرار گیرد. یک بعد جامعه شناسی و بعد دیگر قانونی و شرعی است. از دیدگاه جامعه شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به صورت رسمی مشکلات اقتصادی است که باد مورد توجه قرارگیرد. از لحاظ شرعی و قانونی رابطه ای که خارج از شرع و قانون باشد مورد پذیرش نیست چراکه از لحاظ قانونی ازدوج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم زنا خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه ؛ نامشروع تلقی میگردد و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد . 

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

رابطه نامشروع برای هردو طرف رابطه جرم و مجازات دارد. در صورتیکه هم که زنا اثبات شود 99 ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی درنظر گرفته میشود وهمچنین در صورتیکه یکی از طرفین ازدواج کرده باشد یعنی محصن یا محصنه باشد به عنوان زنای محصنه مجازات مخصوص خود را دارد. 

به نقل قول ازآیت الله فاضل لنکرانی: ازدواج سفید به هیچ وجه از مصادیق ازدواج نیست. استفتاء از امام خمینی ارتباطی به ازدواج سفید ندارد. آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جواب سوالی که از وی پرسیده شده که آیا ازدواج سفید همان نکاح معاطاتی است که حضرت امام خمینی رحمه الله و آیت الله خویی آن را صحیح دانسته ند؛ گفت: ازدواج سفید به هیچ وجه از مصادیق ازدواج نیست و بین آن و ازدواج معاطاتی تفاوت های متعددی وجود دارد. در معاطات ، طرفین التزام عملی به تمام آثارنکاح مانند توارث ، نفقه، انتساب شرعی ولد دارند و در حقیقت التزام و تعهد عملی به تحقق زوجیت که همان حقیقت نکاح است منجر میشود اما درازدواج سفید هیچکدام از این آثار حتی محرمیت که یکی از مهمترین آثارآن است وجود ندارد.

 

خواندن 564 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 26 ارديبهشت 1401 15:27