دوشنبه, 10 خرداد 1400 12:40

تفاوت اختراع طرح صنعتی نوآوری

نوشته شده توسط عدلسان
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

تفاوت اختراع و طرح صنعتی و نوآوری

ورقه یا گواهینامه اختراع ؛ سندی است که اداره مالکیت صنعتی صرفا جهت حمایت از اختراع صادر می کند و دارنده آن میتواند از حقوق انحصاری آن بهره مند شود. در واقع اختراع ؛ موضوع ورقه اختراع است .

طرح صنعتی چیست: هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط ، رنگ ها و یا بدون آن، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است.

نوآوری چیست: نوآوری تبدیل یک اختراع به یک محصول یا فرآیند تجاری است که قابل فروش میباشد .به بیان دیگر ، در واقع تجاری کردن موفقیت آمیز یک اختراع را ، نوآوری گویند.

 دلایل مهمی که یک شرکت مبادرت به نوآوری می نماید عبارتند از: 

1 - بهبود ساخت فرآینده ها صرفا جهت  صرفه جویی در هزینه ها و ارتقای کیفیت تولیدات

2 - عرضه محصولات نوین  به منظور تامین نیازهای مصرف کننده 

3 - ماندن در بازار رقابت و توسعه  بازار در رابطه با محصولات تولیدی

تضمین این امر که تکنولوژی ، توسعه یافته و از این حیث میتواند پاسخگوی نیازهای عملی افراد جامعه باشد.

5 - خودکفایی و استقلال و نتیجتا رهایی از وابستگی به تکنولوژی شرکت های دیگر

بین اختراع  و طرح صنعتی تفاوت اساسی وجود دارد ؛ زیرا طرح صنعتی به ظاهر کالا و دقیقا جنبه ای از یک کالا که  تزیین شده و با رعایت اصول هنری به وجود آمده است، مربوط میشود و با ضرورت های کاربردی و فنی تعیین نمیگردد، در حالی که ؛  اختراع چه محصول و چه فرآیند قبل از هرچیز ضرورتا به وسیله جنبه کاربردی اش تعیین میشود. به عبارت دیگر؛ طرح صنعتی به سیما و ظاهر یک وسیله و کالا که جنبه زیبایی شناختی و تزیینی دارد مربوط میشود، در حالی که در اختراع ؛ جنبه اختراعی و آفرینشی آن مورد توجه  است. خلاصه اینکه ؛ چنانچه  در یک طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر ظاهری مورد نظر باشد، مشمول حمایت قانون طرح های صنعتی نخواهد بود و می تواند در صورت دارا بودن ویژگی های اختراع، در قالب نظام اختراع مورد حمایت قرار گیرد. با توجه به مراتب فوق تفاوت بین اختراع  و نوآوری روشن میگردد. چراکه  اختراع در یک معنای کلی عبارتست از یک راه حل جدید و ابتکاری برای حل یک مشکل و مسئله تکنیکی و نوآوری ؛  تجاری کردن یک اختراع است .

sabt

خواندن 956 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 17 خرداد 1400 15:43