سه شنبه, 04 آذر 1399 03:02

ثبت شرکت تهران

نوشته شده توسط سالاریان
این مورد را ارزیابی کنید
(9 رای‌ها)

ثبت شرکت در تهران | برای ثبت شرکت چه باید کرد؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را با ثبت شرکت در تهران آشنا کنیم. اگر قصد دارید شرکتی را در تهران به ثبت برسانید ، پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید ، زیرا در این مقاله به مباحثی همچون مراحل ثبت شرکت در تهران و مهمترین نکات آن پرداخته شده است.

شرکت چیست ؟

شرکت ها معمولا برای کسب درآمد یا رفع مشکلی، ایجاد می شوند. شرکت ها معمولا از همکاری و همگانی بین یک گروهی تشکیل می شوند. شرکت ها معمولا برای خدمت رسانی به مردم ایجاد می شوند .

نحوه ثبت شرکت در تهران

برای انجام هر نوع فعالیت تجاری یا غیر تجاری شما باید یک شرکت را به ثبت برسانید. همۀ افرادی که قصد یک فعالیت تجاری یا غیر تجاری دارند ، باید شرکت خود را با رعایت قوانین ثبت شرکت در تهران ، ثبت و راه اندازی کنند.

شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. شرکت‌های تجاری : این شرکت‌ها به منظور انجام فعالیت‌های تجاری و کسب درآمد صورت می‌گیرد.

2. شرکت‌های غیر تجاری : این شرکت‌ها در زمینه‌های غیر تجاری و حقوقی فعالیت می‌کنند.

انواع شرکت‌های قابل تأسیس

این شرکت‌ها از هفت نوع تشکیل شده اند:

1.شرکت‌های سهامی:

این نوع شرکت‌ها جزء بزرگترین نوع شرکت‌های تجاری هستند. شرکت‌های سهامی جزء پر استفاده‌ ترین شرکت‌ها در ادارۀ ثبت شرکت در تهران است و بیشتر مؤسسان و مدیران ترجیح می‌دهند تا این شرکت ها را به ثبت برسانند.

2.شرکت های مختلف سهامی

این شرکت‌ها از دو نوع شریک تشکیل می شود که هر کدام وظایف مختلفی دارند.

شرکای اول و شرکای تضمین کننده. این دو شریک جزء شرکای سهامی می‌شوند.

این شرکای سهامی فقط به اندازه سهامی که در شرکت قرار داده‌اند می‌توانند  در امور شرکت دخالت کنند ولی شرکای ضامن نسبت به تمامی قرض ها و بدهی‌های شرکت مسئول هستند و باید برای برطرف کردن این بدهی‌ها تا زمانی که مشکل برطرف شود، تلاش کنند. زیرا شرکای ضامن در ابتدا برای تأسیس شرکت، سهامی را به شرکت وارد نمی‌کنند و فقط ضمانت می‌دهند که در برابر مشکلات شرکت، مسئولیت رفع مشکل را بر عهده می‌گیرند.

3.شرکت‌های تضامنی

شرکت‌های تضامنی نیز فقط یک نوع شریک دارند که این شریک جزء، شرکای تضمین کننده است به این صورت که در همۀ امور شرکت و بدهی‌های شرکت و قرض‌های شرکت مسئول است و همگی باید در برطرف کردن و رفع بدهی به طور کامل مشارکت داشته باشند.

4.شرکت‌ها با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود یکی دیگر از شرکت‌های تجاری است که در جهت امور تجاری تشکیل می‌شود و شرکای سهامدار به نسبت سهامی که در شرکت دارند در بدهی‌های شرکت مسئول هستند و در امور جاری شرکت می‌توانند دخالت داشته باشند.

5.شرکت‌های مختلط غیر سهامی

شرکت‌های مختلط غیر سهامی هم از دو نوع شریک تشکیل می‌شود که این شریک‌ها با عنوان شرکای ضامن و شرکای سهامدار با مسئولیت محدود تشکیل شده است در این شرکت‌ها سهام شرکت منتشر نمی‌شود. در نام شرکت باید واژۀ شرکت مختلط حتما ذکر شود.

6.شرکت‌های نسبی

این شرکت‌ها جزء شرکت‌های تجاری است که فقط یک نوع سهامدار و آن هم از شریک‌های سهامدار تشکیل می‌شود که این شرکا همانطور که از نام شرکت مشخص است به نسبت سهامی که در شرکت است از منافع شرکت استفاده می‌کند و در امور مختلف نیز به میزان سهام خود می توانند دخالت داشته باشند.

7.شرکت های تعاونی و مصرفی

شرکت‌های تعاونی با سایر شرکت متفاوت‌تر است . شرکت‌های تعاونی معمولا توسط عده‌ای که با یکدیگر آشنایی دارند و در یک دسته خدمت فعالیت می‌کنند و یا از اقوام یکدیگر هستند تشکیل می‌شود.

برای ثبت شرکت در تهران چه باید کرد؟

همۀ شرکت‌ها در ایران با شرکت مسئولیت محدود شرکت سهامی خاص مرتبط میباشند. برای ثبت هر کدام از آن‌ها باید به نکات زیر توجه داشته باشد:

  • شرکت با مسئولیت محدود:

این شرکت‌ها تنها با داشتن دو نفر شریک ایجاد و تاسیس میگردند. سرمایۀ مورد نیاز برای راه اندازی این کار صد هزار تومان است و این نوع شرکت‌ها باید  دو مدیر داشته باشند. میزان مسئولیت هر یک از این شریک‌ها " به میزان سهم‌الشرکه هر شریک " است.

  • شرکت سهامی خاص:

این شرکت‌ها تنها با داشتن سه عضو شرایط ایجاد شرکت را دارند و می‌توانند شروع به فعالیت کنند. سرمایۀ مورد نیاز برای راه اندازی این کار صد هزار تومان است . این شرکت‌ها باید سه نفر اعضاء هیئت مدیره  داشته باشند .میزان مسئولیت هر یک از شرکت‌های تجاری " به میزان مبلغ سهام هر شرکت است."میزان ارائه گواهی بانکی پرداختی از بانکی که حساب شرکت در آن است  معادل 35 درصد سرمایه شرکت است.                          

هزینه های مورد نیاز برای ثبت شرکت در تهران :

هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت در تهران به نوع آن بستگی دارد.

هزینه‌های مربوط به شرکت مسئولیت محدود:

  • هزینۀ درخواست ثبت، که باید به ادارۀ ثبت شرکت در تهران بپردازد.
  • هزینه‌های تعیین نام در سامانه
  • هزینه تحویل پاکت و پستِ مدارک
  • هزینۀ حق‌الثبت در اداره ثبت شرکت در تهران
  • سایر هزینه‌ها پس از ثبت شرکت در تهران مثل پلمپ دفاتر و...

شما می‌توانید برای ثبت شرکت خود به پایگاه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید .

پس از تکمیل اطلاعات خواسته شده در این سامانه، باید مدارک موردنظر را طریق پست سفارشی به آدرس گفته شده ، ارسال کنید.

خواندن 1018 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 08 ارديبهشت 1402 22:18