دوشنبه, 17 خرداد 1400 09:11

مهریه و ابهامات آن

نوشته شده توسط وکیل دادگستری
این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

عامه مردم تصوراتی نادرستی از مهریه دارند در این مقاله از چند نمونه از تصورات نادرست عموم مردم رفع ابهام میگردد:

1.زوجه به محض عقد مالک کل مهریه می‌شود و این تصور که مهریه دختر باکره مطلقا نصف است اشتباه است. چرا که در صورت باکره بودن زوجه، فقط اگر دادخواست طلاق از سوی زوج باشد مهریه نصف می‌شود و در سایر حالات زوجه مالک کل مهریه است.

2.در صورت اثبات خیانت زوجه، حق مهریه وی از بین نمی‌رود.

3.این‌طور نیست که مهریه فقط تا ۱۱۰ سکه قابل وصول است؛ چرا که اگر زوج مالی برای توقیف داشته باشد یا هر زمان متمکن شود باید مازاد بر ۱۱۰ سکه را نیز پرداخت کند.

4.مهریه از پدر شوهر قابل مطالبه نیست مگر این‌که خود پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه شده باشد.

5.مهریه زوجه متوفی به وراث ایشان به ارث می‌رسد. از آنجایی که ماهیت مهریه، طلب است، بنابراین پس از فوت زوجه ، همچنان این حق به وراث ایشان همچون پدر و مادر زوجه می‌رسد و آن‌ها می‌توانند مهریه دخترشان را از داماد مطالبه کنند.

6.مهریه نامتعارف مانند هزار شاخه گل رز قابل تبدیل به پول نقد نیست. طبق قانون زوج باید همان مال یعنی گل رز را بدهد، مگر این‌که طرفین به گونه‌ایی دیگر تراضی کنند. بدین صورت زوج می‌تواند از پرداخت وجه نقد بابت مهریه خودداری کند و این حق قانونی اوست. درحالی که بسیاری از خانم‌ها به اشتباه گمان می‌کنند می‌شود زوج را به پرداخت قیمت روز گل‌ها محکوم کنند.

7.باتوجه به قانون جدید مهریه اگر بعد از عقد مهریه افزایش پیدا کند وجه قانونی ندارد بنابراین قابل استناد نیست و اگرچه بعد از عقد، طرفین به این توافق برسند که مهریه را بیشتر یا کمتر کنند و حتی در این مورد سندی را هم تنظیم کنند، به عنوان مهریه اصلی قلمداد نمی‌شود و ارزش و اعتبار مهریه اولیه را ندارد.

خواندن 979 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 18 خرداد 1400 15:14