سه شنبه, 18 خرداد 1400 16:07

گواهی ارزش افزوده

نوشته شده توسط کارشناس مالیاتی
این مورد را ارزیابی کنید
(8 رای‌ها)

این مالیات به کلیه کالاها و خدماتی که در مقابل آنها پول دریافت می‌شود تعلق می‌یابد. طبق قانون، افراد و شرکت‌هایی مجاز به دریافت مبلغ ارزش افزوده هستند که مجوز لازم آن را دریافت کرده باشند. این مجوز همان گواهی ارزش افزوده است. برای دریافت گواهی ارزش افزوده باید ثبت‌نام و تکمیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده را انجام داده باشید.

مالیات بر ارزش افزوده سازوکارهای اجرایی و نکات منحصربفرد خود را دارد:

 واریز مالیات بر ارزش افزوده به صورت دوره‌ای و هر 3 ماه یکبار میباشد. مبلغ ارزش افزوده 9 درصد میباشد. در صورت عدم پرداخت و عدم ارائه اظهارنامه، مودی مشمول برخی جرائم مالیاتی خواهد شد.

نتیجتا ؛ هر مودی مالیاتی ، باید مالیات پرداخت شده توسط خود را از مالیات گرفته شده از خریدار کسر کرده و مابقی آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

در واقع در هر مرحله یک مبلغ معین شده مالیات گرفته می‌شود و معمولا هر اندازه که مراحل بالاتر باشد، میزان مالیات نیز بیشتر خواهد شد. چرا که ارزش محصول یا خدمت مورد نظر بالاتر رفته ، قیمت آن افزایش پیدا کرده است لکن نهایتا پرداخت این نوع مالیات بر ذمه مصرف‌کننده نهایی خواهد بود و تولیدکننده نبایستی مالیاتی پرداخت کند. هر چند ممکن است در برخی موارد محدود بالعکس این قانون اجرا شود یا آنکه برخی از افراد تصور اشتباه دیگری در خصوص نحوه اجرا کردن آن داشته باشند. 

موارد معافیت از ارزش افزوده طبق ماده 12 مالیات بر ارزش افزوده :

1- فرش دستبافت

2- اموال غیر منقول

3- برنج ، سویا ، نان ،شکر ، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی ، پنیر ،حبوبات،  شیر ، قند ، روغن نباتی و گوشت

4-  انواع سم و کود ، بذر و نهال

5- صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات بانکی و اعتباری بانکها ، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری

6- خوراک دام و طیور

7- محصولات کشاورزی فرآوری نشده

8- دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان

9- موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیران و حوزه های گیرنده هدایا ، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها

10 _ رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد

11- خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری (درون و برون شهری جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی)

12- کتاب ، مطبوعات ، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات

13- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ، موضوع قانون مالیات های مستقیم

14- خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی ، گیاهی )، خدمات توانبخشی و حمایتی، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی

15- امور اقتصادی و دارایی ، درمان وآموزش پزشکی ، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فن آوری ، بهداشت ، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران میرسد

16 _ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور میشود مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود .

17- اقلام با مصارف صرفاً دفاعی - امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیات وزیران قابل اجراء خواهد بود.

خواندن 980 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 14 تیر 1400 19:02